Podivuhodný případ Benjamina Buttona

Horký adept na zisk letošního Oscara za nejlepší film, fantasy drama Podivuhodný případ Benjamina Buttona, přichází pomalu do našich kin. Dočká se Fincher konečně zlatého ocenění?

David Fincher je podivuhodný. Atmosférou thrilleru Sedm nadchnul publikum, následně oživil kariéru Michaela Douglase před pomalým skonem, popral se s knihou úchyláka Chucka Palahniuka a poodhalil historii největšího masového vraha moderních dějin. Už před několika lety tedy mohl hodit klapku (popřípadě slečnu, která s klapkou pracuje) do ohně a mohl o sobě vydat podivuhodnou biografii. Jenže on od své aury podivuhodného neustoupil a s přispěním krátké povídky Francise Scotta Fitzgeralda natočil film natolik podivuhodný, že u něj hollywoodský idol Brad Pitt téměř zestárnul.

Fantasy drama Podivuhodný příběh Benjamina Buttona brali filmoví fanoušci již před uvedením jako nějaký druh kouzla. Sám si pamatuji, jak mne v červnu minulého roku příjemně zaskočil první trailer a jak má očekávání dohlodal i ten druhý. Brad Pitt a Cate Blanchett v něm byli chvilku staří, chvilku mladí, chvilku spolu, chvilku od sebe. Rovněž bylo na té krátké ukázce zvláštní, že vyzrazovala téměř celý děj filmu a přitom se scény v ní nedaly označit jako nešťastně zapomenuté. Malý Benjamin se zkrátka narodí jako starý a vrásčitý a zatímco celý svět kolem něj přirozeně stárne, jeho tělo je stále mladší a mladší.

Fitzgeraldova povídka rozhodně není námětem pro tříhodinový film. Nejenže má pouhých dvacet stránek a veškeré postavy jsou v ní popsány jen velmi povrchně, samotný její obsah je spíše filosofický, nežli výpravný. Oscarový scénárista Eric Roth (jemuž životopisné filmy jdou – viz. jeho přepis novely Forrest Gump, za který dostal zlatého plešouna) jej však uchopil dokonale a pozvedl atmosféru krátké novely do výšin, odkud se jí ujal onen podivuhodný muž - David Fincher.

Nakonec je tedy film o Benjaminu Buttonovi vlastně klasickým biografickým příběhem téměř obyčejného muže. Tedy až na ten podstatný fakt, že tenhle muž žil svůj život pozpátku. Jinak se střetáváme s klasickými žánrovými body. Příběh je vyprávěn hlavně hrdince na smrtelné posteli a Benjamin coby vypravěč v něm popisuje své odchody, příchody, lásky, výlety, hovory a pohřby. Vše přesně tam, kde by to v životopisných filmech mělo být. Jenomže David Fincher svojí režií a vlastně i Fitzgerald svým skvostným nápadem zplozují film, který by při troše štěstí mohl být stejně slavný jako Rothův Forrest Gump.

Pochyby, kterak mistr reálného a především skutečného napětí dokáže natočit fantasy drama, smetává už první půlhodinka, kterou divák tráví s vychrtlým staříkem, v ksichtě vzdáleně připomínajícím Brada Pitta. Uvnitř je však ten stařec malým dítětem, kterému se léta odčítají pozpátku. Během své cesty z důchodcovských kalhot do kojeneckých plen se zamiluje do krásné zrzky Daisy, která jej nakonec nepravidelně provází celým jeho převráceným životem. Životem, který za stošedesát minut neztrácí ani trošku ze svého pověstného kouzla z ukázky.

Tvůrci parádně míchají nejrůznější životní moudra s Benjaminovými láskami, zážitky z války a dalšími příběhy jeho života. Navíc Fincher drží diváka v příjemné nejistotě, o kolik se změní názory a vzezření hlavní postavy s přibývajícím (nebo snad s klesajícím) věkem a dopomáhá mu k tomu i magická hudba a naprosto přesná kamera (jinak řečeno – Oscar s Oscarem). Nejsem si jist, jestli má to neobyčejné magično sálající z plátna na triku Fincherova režie nebo Rothův scénář, postrádající jakoukoliv, byť jen chvilkovou, hluchotu. Tak či onak ten háv, který znáte s Fincherových thrillerů, se k takovému druhu fantasy parádně hodí a dodává mu punc, díky němuž se vám ani nechce srovnávat Podivuhodný příběh Benjamina Buttona s ostatními filmy. Jakoby totiž existovaly jen normální filmy a tento příběh o životě Benjamina jako by byl ve své vlastní kulturní kategorii.

Ani Brad Pitt není protentokrát Bradem Pittem. Je to prostě Benjamin Button. Nedovedu si totiž představit, že by dokázal v jednom roce hrát tuto citlivou (napadá mne i přídavné jméno – životní) roli a zároveň se převtělit do vygumovaného trenéra z posilovny v Coenovic Burn After Reading. Cate Blanchett bude také zcela jistě okupovat nominace za herecký výkon, avšak letos to má Kate Winslet nejspíš konečně zajištěné.

Kdybych byl chtěl do Benjamina Buttona trochu rýpat, mohl bych zmínit drobnosti, jako že počítačová animace Pitta jako starce občas příliš srší polygony a že nám tvůrci tu a tam předkládají až příliš mnoho postav. Jenomže já se navážet nechci, jelikož po poslední scéně zůstává na patře pocit, že jste právě zhlédli něco obzvlášť podivuhodného, drahého i výpravného, ale taktéž lidského a pravdivého. David Fincher dost možná natočil svůj nejlepší snímek kariéry a odvolání jeho projektu Setkání s Rámou mne nyní obzvláště zabolelo. Věřil bych mu. Je totiž podivuhodný.

PS: Jasných Oscarů jsem viděl ve filmu až příliš mnoho. Někoho mi bude o předávání cen jistojistě líto. Doufám, že ne filmu jako takového.

Daniel Krásný

Hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Zobrazena strana 1 / 1 | příspěvky zobrazeny od nejnovejších a jako vlákna
« předchozínásledující »
Kazoo
2
Kazoo | 28.02.2009 15:20:01
0
Co na to říct...bezpochyby na mě film zapůsobil a něco ve mě nechal! Podle mě fakt pěkný film bez ohledu na recenze. Za poslední dobu jediný...

52

Podivuhodný případ Benjamina Buttona

 od  | 07.02.2009 15:15:18
0
Pokud se v recenzích na tento film píše, že „David Fincher dokázal ochladit emoce, a pozutínat srdceryvnost“, mohu s autorem jedině souhlasit. Život žádného člověka snad nemůže být ve skutečnosti tak nicotný a bezcílný, jako obraz Benjaminova života v tomto filmu. Přitom pokud se zkusíte podívat za to filmové vyobrazení, nebyl myslím tento život v žádném případě tak nijaký, jakým se jeví v tomto filmovém zpracování. Musím říct, že mě překvapilo, jak perfektně tento dobrý příběh dokázal tento filmový způsob jeho vyprávění pohřbít. Dokonce i životní pravdy, vyplouvající na povrch kvůli odlišné podobě času, než na jakou jsme zvyklí, jsou schopni plně si uvědomit snad jen tvůrci filmu. Také dějové rekonstrukce podle mého názoru postrádají jakýkoliv důvtip a obrácená sekvence událostí, ze které by film mohl těžit, tak na diváka téměř nepůsobí. Řemeslná preciznost filmu včetně scény, která je asi hlavní devizou tohoto filmu, jako by byla zpracována na objednávku současné poptávky, stejně jako ukázky životních hodnot, které má v sobě film zahrnovat. Jejich vykonstruovanost přímo bije do očí, a film tak nedává šanci se s nimi ztotožnit. Asi bych jako divák nepožadoval více emocí, nebo jinou délku filmu, ale rozhodně požaduji aby takovýto film v sobě měl něco nového, čím by mě mohl obohatit. V těchto recenzích se jejich autoři snaží různé vlastnosti tohoto filmu, které se jeví divákovi jako nedostatky, vydávat za jakousi nekonvenčnost oproti tradičním oscarovým snímkům. Myslím, že hlavním účelem takového typu filmu je především poučení, zábava a dojem. Ani jedno z toho ovšem tento film podle mě nenabízí. Bohužel jsem se po přečtení těchto recenzí vydal do kina a investoval 3 hodiny mého života.
P1tr
18
P1tr | 10.01.2009 19:11:31
0
Benjamin Button je bezpochyby kvalitní film, ovšem za dokonalý ho nepovažuji. K tomuto statutu má pár hluchých míst a pro mě trošku neuspokojivý konec. Velice mě překvapil Brad Pitt, který hraje jako o život. Po prvním shlédnutí ve mě zůstala spousta zážitků, které snímek staví mezi kvalitní snímky, nikoliv mezi dokonalé.Takový poslední Fincherův film, bohužel, není.
Zobrazena strana 1 / 1 | příspěvky zobrazeny od nejnovejších a jako vlákna
« předchozínásledující »

Filmy

Podivuhodný případ Benjamina Buttona

(The Curious Case of Benjamin Button)

Režie: David Fincher

Další články v kategorii