Rescue Dawn

Armádní pilot, Dieter Degler, spadne v šedesátých letech se svým letounem na území Laosu. Jak se dostal ze zajetí místních čet a jednotek Vietcongu nám vypráví nový film režiséra Wernera Herzoga, Rescue Dawn.

Nenápadné snímky bez větší reklamní pompy dokážou často vyvolat mnohem větší zážitek, než leckteré toužebně očekávané giganty. Vzpomeňme si třeba na Sejmi je všechny, které podle traileru předvídalo neobvyklou záležitost nebo na bitvu mezi Jasonem a Jetem v akčním thrilleru War. Já, společně s početnou skupinou filmových fandů, jsem měl oba tyto filmy ve svém soukromém TOP 5 a na jejich premiéru jsem čekal s nesmírným zaujetím. Nakonec ale nedaly ani oba snímky dohromady tolik hvězdiček, jako ode mě dnes dostane film, o jehož vývoji jsem věděl jen povrchně. Válečné drama Rescue Dawn od německého virtuóza Wernera Herzoga je totiž jedním z největších překvapení vyhasínajícího roku 2007.

Dieter Dengler je němec s americkou národností, který odmala toužil jen po jednom – létat ve stíhačce. Kvůli tomuto snu se v šedesátých letech přihlásil ke vzdušným jednotkám USA, konkrétně do pohotovostní jednotky u Severního Vietnamu. V jedné průzkumné akci nad Laosem ovšem jeho letadlo sestřelí zbloudilé kulky Vietcongu a Dieter padá přímo do rýžových polí. S přispěním Boha tento karambol přežívá bez zranění avšak je sám v džungli plné nepřátel. V zajetí od Laoských ozbrojenců se setkává v bambusovém vězení s několika dalšími sestřelenými piloty, kteří čekají několik měsíců na propuštění. Dieter je ovšem muž činu a začne vymýšlet plán na útěk…

Rád bych nejprve objasnil, že Dieter Dengler není žádný Michael Scofield (ač k tomu čas od času začne trochu inklinovat) a jeho plán na útěk není tak dokonale promyšlený jako v populárním seriálu. Tento fakt je v Rescue Dawn tím základním bodem úspěchu. Ač je dějová linka přežívání Dietera na nepřátelském území jakkoliv extrémní, ani na okamžik nezapochybujete, že by snad byl příběh vymyšlený. Ačkoliv směrem ke konci naráží na různá hollywoodská klišé a párkrát mně dokonce zaujalo, jak německý režisér dokáže tak moc milovat Ameriku, je příběh gradován příjemně a především velice civilně.

Herzog obdivuhodně kombinuje dlouhé monology se scénami beze slov. Část filmu, kdy Laoští vojáci Dietera střídavě mučí a střídavě vedou k táboru, se prakticky obejde bez mluveného slova a já si vzpomněl na starší režisérův film, Upír Nosferatu s Klausem Kinskim a přesvědčil jsem se, že Herzogův rukopis se za těch třicet let téměř nezměnil. To by mohlo být bráno jako pozitiv i negativ zároveň, ale v Rescue Dawn prostě veškeré režisérské nadpisy fungují. Starosvětsky, ale přesto vlastně velice svěže. Herzogovy se také po letech podařilo vymanit s onoho televizního vzezření, které mu často v minulosti podráželo nohy.

Aby ale nevznikla trapná mýlka, pokud od Rescue Dawn čekáte akční film z Vietnamu podobný například Četě, pravděpodobně vás Herzogův styl zklame. Hodnocený film se totiž více než o samotné přežití v horku, zajímá o vztahy mezi Dieterem a ostatními vězni, přičemž nejsilnějšími charaktery jsou především moulovitý Duan a lehce panovačný Gene. Když tedy jednou ke skupině vězňů přijde na prohlídku žena, která se na Dietera usměje, víte téměř dopředu, co na to ostatní charaktery řeknou a jak na to zareaguje samotný hlavní hrdina. Je to příjemné, když v časech povrchně načrtnutých charakterů vedlejších i hlavních postav přeci jen najdete perlu jako je právě Rescue Dawn.

Nastává tedy otázka, jaký film vlastně Rescue Dawn představuje. Najdete v něm akčněji laděné scény, v nichž Dieter utíká před protivníky, hromadu dramatických momentů, dokonce i pár černohumorných, ale Werner, jak je jeho zvykem, do filmu zapekl i pár scén, jejž připomínají záběry z dusného hororu. Řekněme diplomaticky, že to obyvatelé Laosu umí dobře s mačetou. Každopádně za vyrovnanost a určitou komplexnost filmu se zasloužil hlavně výborně napsaný scénář, kterému by ovšem useknutí o pár minut dříve spíše prospělo, než ublížilo. Větších výtek ovšem proti režisérovi i scénáristovi nemám.

Rescue Dawn má ale ještě jedno eso v rukávu, které mu dopomáhá k získání tak dobrého hodnocení. Výborné výkony herců. Christian Bale je v poslední době velmi populární a zde mu role pilota seděla mnohem více než sedlák z 3:10 to Yuma. Čert ale sper Bala a jeho opět vyhublé rysy – překvapením a jasným hereckým králem Rescue Dawn je totiž Steve Zahn. Ano, mám na mysli toho malého blonďáka, který rád spolupracuje s Eddiem Murphym či Martinem Lawrencem a jeho největší rolí byla do dneška postava Ala ve filmu Sahara. Zahn zde totiž exceluje coby vylekaný spoluvězeň Duane a hlavně ke konci se jeho charakter stává nejzajímavějším střípkem filmu. Jednoznačně se tedy jedná o jeho nejlepší herecký výkon a zároveň nejlépe vybranou roli.

Rescue Dawn je zkrátka jedním z nejlepších filmů, které jsem měl tu čest poslední dobou vidět. Klady se v něm dají najít v každičkém detailu a to platí jak o scénáři, režii tak i o výborných hereckých výkonech. Werner Herzog objevil na stará kolena Ameriku a toto spojení do sebe nečekaně dobře zapadlo.

PS: Anglicky znalí se mohou na tomto videu přesvědčit jak autentický je příběh Rescue Dawn od pravého Dietera Denglera (zde mě zaujala hlavně zmínka o překvapivě negativně vykreslené postavě Gena, který ve skutečnosti byl z party vězňů Dieterovi nejblíže). Skuteční fanšmejkři by si navíc měli obstarat několik let starý dokument od Wernera Herzoga – Malý Dieter chce létat.

PS2: V kině se tohoto klenotu asi nedočkáme. Snad se někdo umoudří alespoň na DVD.

Daniel Krásný
Hodnocení:

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Rescue Dawn

(Rescue Dawn)

Režie: Wërner Herzog

Další články v kategorii