Bling Ring

Drahé kabelky, luxusní doplňky, exkluzivní šaty vyhlášených návrhářů, šperky, volná hotovost a kokain.

Sofia Coppola je režisérka, která si může dovolit točit filmy vzpírající se jakémukoliv zařazení (ano, můžeme zde hovořit o autorském filmu). Její nejnovější snímek Bling Ring (kterému český distributor z nepochopitelného důvodu dodal název Jako VIPky) sice disponuje látkou, která by se hodila do nablblého filmu pro bezduché nány, avšak klame tělem jako modelka po třicítce.

Scénář si Coppola psala opět sama, přičemž vycházela ze skutečných událostí. Skupinka bezprizorních starších teenagerů z lepší společnosti si umane, že lifestyle svých oblíbených celebrit napodobí,  respektive jej přímo ukradnou. Následuje série vloupaček, ale nic netrvá věčně, a to ani ta nejdivočejší party na koksu šňupnutého z dekoltu Paris Hilton.

Prázdné postavy navlečené v kožichách a drahých kradených džínách vytváří hrubozrnný komentář k bizarní estetice luxusu propagované (nejen) americkými celebritami. Uloupený životní styl působí bez jeho ikon neosobně a směšně, vztahy mezi hlavními postavami se nevyvíjejí, protože tyto teatrální figurky nejsou schopné vztahy rozvíjet. Jejich spříznění je jen zločin motivován zvrácenou touhou přiblížit se něčemu z podstaty nedosažitelnému. Pozlátko amerického "šoubizu" je partou labilních rozmazlených děcek strženo z arogantního "božstva" ve snaze přikrýt a schovat pod ním svou ubohost.

Film s odpsychologizovanými postavami, které pohání jen neuvěřitelná a nepochopitelná povrchní touha po luxusu, je divácky hůře přístupný, než by se mohlo na první pohled zdát. Dlouhé záběry střídají extatické koksové jízdy s dunivou hudbou. Scény prokládají útržky z hvězdných rozhovorů a kupící se statické fotky z facebooku a nafoukané pózy celebrit a jejich zločinných napodobovatelů. Sama forma se vzpírá hezkosti a uhlazenosti hollywoodské komedie, ke které by téma svádělo. Tempo filmů Sofie Coppoly divácký zážitek přímo neumocňuje, chybí jakýkoliv zvrat a vnitřní dynamika. Linearitu narušují problesky budoucího pádu a retardační statičnost vkládaných obrazů uchopení Bling Ring ještě více znesnadňuje.

Významným tahákem jsou camea samotných obdivovaných celebrit (Paris Hilton, Kirsten Dunst, z archivních záběrů i absolutní idol Lindsay Lohan), ale i představitelé hlavních postav. Pozoruhodný výkon předvedla především Emma Watson, která se rolí rozmazlené povrchní fiflenky úspěšně vymanila ze stínu Hermiony Granger. Příjemným překvapením je také výkon Taissy Farmigy nebo Israela Broussarda.

Bling Ring se zásluhou Sofie Coppoly nestal zábavným a efektním hollywoodským snímkem, ale k jejím nejlepším filmům má stále podstatně daleko. Samoúčelnost některých motivů je v kombinaci s pozvolným tempem pro mnohé diváky odrazující, stejně jako plochost všech postav, jejichž motivace jsou nečitelné a těžko se s nimi sympatizuje. Na druhou stranu se zde objevuje významný posun v české kinodistribuci, do multiplexů si začínají cestu nacházet i okrajové filmy (jak dokazuje také nedávno uvedený snímek Spring Breakers Harmony Korina). Zážitek, který divák v multiplexu očekává, však tento snímek neposkytne, ale při uvedení v televizním cyklu Americké nezávislé léto se bude Bling Ring vyjímat.

Michala Benešovská

Hodnocení:

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Bling Ring: Jako VIPky

(The Bling Ring)

Režie: Sofia Coppola

Další články v kategorii