The Fall - recenze

Druhá série The Fall skončila už na sklonku loňského roku a přestože se jedná o brilantní detektivku se skvělým obsazením, zdánlivě se stále krčí ve stínu amerických quality TV. Přitom je The Fall jedním z nejpozoruhodnějších krimi seriálů posledních let.

The Fall pochází z produkce BBC a úspěchu zde nahrává několik věcí, které by čistě americká produkce nikdy "nedopustila". Hlavní postavou, vysoce postavenou vyšetřovatelkou, je žena, Stella Gibson v podání naprosto úžasné Gillian Anderson. To by samo o sobě nebyl až takový zázrak, jenže Stella je inteligentní, nezávislá dáma s velice vyhraněným názorem na muže.

Stella se ocitá v Belfastu, kde se ujímá vyšetřování brutálních vražd mladách žen. Jejím Moriartym je Paul Spector, kterého si zahrál Jamie Dornan. Charismatický Paul je starostlivým otcem a manželem, jen nenávidí svět i sám sebe a ve volném svou agresi ventiluje škrcením mladých brunetek. Paul posouvá typ oblíbeného antihrdiny novým směrem. Narozdíl od "spravedlivých a zásadových" seriálových vrahů je Paul vypočítavý a chladný zabiják, přičemž se mu dostává velkého prostoru, k jeho kruté a neobhajitelné povaze až nezvyklého.

Děj je situován do pošmourného Irska, neustále podmračené město a husté lesy umocňují intenzivní depresivní atmosféru, která si nezadá s bezvýchodností "depkařských" hitů jako True Detective nebo Pozůstalí.

The Fall vsází na propracované a silné postavy, kterými Stella a Paul zásluhou herců jsou. Skvěle napsané dialogy a pomalé tempo zintenzivňují klinickou bezvýchodnost, která jasně indikuje, že dopadené vraha v tomto případě happy end určitě nepřinese.

Gillian Anderson skvěle ztělesňuje typ neústupné feministickévyšetřovatelky, podobnost s agentkou Scullyovou je v tomto případě nasnadě, avšak Stella, na rozdíl od Dany Scullyové, není zastíněna mužem a dokonce proti nim zcela otevřeně vystupuje. Za pozornost stojí Jamie Dornan, který se stává idolem díky hlavní roli v impotentním eroťáku Padesát odstínů šedi. Dornan je sympatickou a zároveň zavrženíhodnou postavou. Rozpor atraktivního vzhledu a nenávistného charakteru vystihl Dornan dokonale.

Zatímco v první sérii měla víceméně funkci rozsáhlé expozice, ve druhé  sérii je pachatel odhalen a začíná náročná psychologická přetahovaná. Dramatické vyústění druhé řady The Fall je příslibem třetí, zřejmě konečné série, která pravděpodobně přinese rozřešení...