Představovat vám seriál Prison Break je dle mého názoru zbytečné. Každý, kdo se o film či televizi alespoň trochu zajímá se musel s tímto pojmem už setkat. Většina z nás ho pravidelně sleduje a ti „neosvícení“ o něm alespoň slyšeli z doslechu. Myslím, že říkat, o čem že to vlastně je, je zbytečné. Přesto to alespoň všechno trochu shrnu.
Seriál Prison Break byl původně velmi nejistý projekt, kterému nikdo moc nevěřil. Jenže zrovna byla pauza mezi megaúspěšnými Losty, jejichž sledovanost byla v té době na vrcholu, tak proč to hluché místo nevyplnit nějakým dalším seriálem? A tak se pouze na zkoušku natočilo prvních 13 dílů (jak se to v Americe běžně dělá), které se pustily v této Lostové odmlce. Jenže už po druhém dílu, kdy sledovanost trhala rekordy, bylo jasné, že pokračování je jisté. A tak se odkleply další díly pro dokončení první série a rovnou se už začalo počítat se sezónou druhou. Během několika málo týdnů se z Prison Breaku stal seriál, který uchvátil diváky po celém světě.
První sezóna tohoto hitu se může hrdě řadit mezi to nejlepší, co v seriálové tvorbě ve Foxu vzniklo. Už samotný námět této řady byl do jisté míry originální. Michael Scofield (Wentworth Miller) jehož starší bratr Lincoln Burrows (Dominic Purcell) se neprávem dostane do věznice, se chce do toho samého zařízení dostat a bratra vysvobodit. Klasické vězeňské klišé tak je obráceno na ruby a kupodivu to nádherně funguje.

Scénář k první sérii je perfektně napsaný a nerecykluje pouze klasické vězeňské klišé, ale dává tomu všemu něco více. Charaktery hlavních herců jsou propracované a napsané tak, aby se neustále vyvíjely a nepřešlapovaly pouze z místa na místo, jak to bývá v ostatních seriálech.
Jenže jakmile se na konci první sezóny dostali vězni za zdi věznice, přišli tvůrci seriálu o to hlavní eso. Prison Break byl totiž zajímavý především tím, jak pracoval s atmosférou uvnitř nápravného zařízení a jak dávkoval okamžiky, které skupinu vězňů přibližovaly k vysněnému úniku.
Jak se dalo předpokládat, druhá řada už byla jen slabým odvarem. Scénáristé nedokázali z obyčejné honěné vytřískat něco víc. Zde se bohužel stal seriál tím klasickým seriálovým klišé. Postavy, které jsme znali z předchozí série se přestaly vyvíjet a scénář také začal pokulhávat. Druhá série tak zůstala zajímavá spíše svou výpravou (policie zde honí vězně snad po celých Spojených Státech), než že by dokázala zaujmout něčím jiným. Scénáristům došly nápady, které vypotřebovali na první sezónu, a tak ve druhé řadě najdete tolik nereálných a přehnaných věcí, že se nad tím těžko přivírají oči.

A tak se na konci druhé sezóny muselo stát to, co se stalo. Autoři serálu si uvědomili, že jejich příběh fungoval uvnitř zdí věznice. Tak proč ho tam zase nevrátit? A tak v posledním díle hází většinu našich známých přeživších vězňů zpět za mříže (tentokráte do jiného vězení), aby zde mohli začít zase pěkně od začátku.
Co se dá očekávat od třetí série je poněkud nejisté. Osobně se bojím, aby autoři nevykrádali svou vlastní předlohu a nekopírovali jen první řadu. Možnosti, jak zachránit nové díly, tu však jsou. V nové věznici se totiž hrdinové dostávají do nových rolí, než jaké dosud měli, a tak by nás mohlo čekat spoustu zajímavých změn, které by mohly příběh obohatit. Ale zde autoři musí postupovat střídmě, aby to zase moc nepřehnali... Ostatně sami uvidíme co nás čeká už 17.9., kdy bude první díl třetí série odvysílán. A pokud jste náhodou tímhle fenoménem netknutni, zapněte si každou středu večer Novu, kde se první série začne brzy vysílat.