Fargo - recenze

Kultovní klasika bratří Coenů má seriálovou verzi, která sklízí po úvodních dílech samou chválu. Je Fargo něčím novým a svěžím, nebo jen opakuje vzorce známé z úspěšného filmu?

Fargo svým černým humorem a cynickým tónem uchvátilo v polovině devadesátých let publikum i kritiky a jedná se o snímek, který proslavil sourozenecké duo Ethan a Joel Coenovi. Současná seriálová tvorba z velkého plátna (a literatury) často čerpá, chystá se série Rosemary má děťátko, Robert Rodriguez pro televizní obrazovku převyprávěl Od soumraku do úsvitu, Bryan Fuller přepracoval Hannibala v opulentní vizuální fantasmagorii.

Fargo, klenot "nezávislé" kinematografie, který bratrům Coenovým vynesl Oscara za scénář, nyní vrací stanice FX opět do centra divácké pozornosti. Hvězdně obsazený seriál situovaný do stejného univerza jako filmová verze, je prošpikován odkazy na film a rádoby filozofickými průpovídkami hlavního zabijáka (Rust Cohle má konkurenta), přičemž začíná "nové" vyprávění.

Zasněžená nudná Minnesota je domovem Lestera Nygaarda, profesionálního packala, který tvrdne v nudné práci, která ho neuspokojuje, jeho vlastní žena ho ponižuje, je pronásledován tyranem ze střední školy i v dospělém věku a mladší bratr raději tvrdí, že Lester zemřel, jak se za něj stydí. Lesterův život se však zásadně změní, když se setká v nemocnici s nájemným vrahem Malvem. Malvo je profesionál a cestou po Minnesotě má dost zakázek k dokončení, ale přesto prokáže službičku i Lesterovi, čímž dobrodružství obou mužů teprve začíná.

Obsazení Martina Freemana (Lester) a Billyho Boba Thortona (Malvo) dokazuje, že si na televizní obrazovku našly cestu i velké hvězdy. Jejich postavy jsou výstavními seriálovými antihrdiny, obzvláště Lester, který se z čista jasna promění z ušlápnutého maloměšťáka ve vraha, jehož motivy však snadno pochopíme a schválíme. Na druhou stranu, všechny ženské postavy jsou prázdné a směšné karikatury tvořené stereotypy, včetně policistky Molly Solverson (Allison Tolman) a vzniká tak citelná disbalance a obzvláště ve Fargu je absence silné ženské postavy na škodu.

Násilí a černý humor tvorbě bratří Coenů vždy dominovaly a první epizoda seriálu, na které Coenovi spolupracovali jako scenáristé, se této linie také drží. Úvodní epizodu s názvem "The Crocodile’s Dilemma" zrežíroval Adam Bernstein a tato je mistrovskou ukázkou coenovské poetiky, která se s dalšími epizodami poněkud ztrácí a seriál se zatím nesnaží příliš prozkoumávat nové možnosti a formy.

Množství postav, zápletky a celkový koncept se teprve ustalují, celkem je naplánováno deset epizod, což je v případě Farga rozumné rozhodnutí, které naštěstí včas zamezí zbytečnému opakování se.

Seriálové Fargo zaujme znalce filmové předlohy, vizuálních odkazů a hříček lze najít bezpočet. Na kolik seriál osloví diváky neznalé díla bratří Coenů je otázka, typická morální ambivalence postav i otevřené nejednoznačné závěry se rozhodně dobře vyjímají i na malé obrazovce a Fargo si rychle našlo své důstojné místo mezi současnou seriálovou tvorbou.

Michala Benešovská

Hodnocení: