Bates Motel 2 - recenze úvodního dílu

Norman Bates je zpět. Ale měl se vůbec vracet?

Když před rokem rozjela americká stanice A&E seriál Bates Motel, vypadalo to na poměrně riskantní krok. Projekt postavený coby prequel filmové série Psycho zasazený do současnosti mohl mít všechny předpoklady pro neduhy, s nimiž se potýkala celovečerní pokračování Hitchcockova originálu. Těm vévodily zejména zápletky působící jako totálně nastavovaná kaše.

Jenže prvních pár dílů přesvědčilo o opaku. Bylo to relativně neotřelé, herecké výkony až na přehrávající Veru Farmigu v roli Normanovy matky Normy slušné, scénář zběsile nešustil papírem… Jenže v druhé polovině přišel menší twist, který naznačil, že autoři lapají po dechu a s Bates Motelem to začalo jít z kopce. Matný dojem ze závěru první sezony nenapravil ani průměrný cliffhanger v podobě mordu učitelky Watsonové.

Teď se Norman a jeho parta postav tajemnějších než hrad v Karpatech vrací, aby v načatém díle pokračoval. Což vskutku nebylo třeba, neboť nová autorská míza se nedostavila. Druhá sezona Bates Motelu začíná pohřbem Watsonové. Norman v jejím domě byl, jen nevíme, co přesně se v něm odehrálo. Smrt nicméně prožívá těžce a léto tráví mezi hrobem a dílnou na vycpávání zvířat. Magor.

Už i Norma zjišťuje, že s jejím "pokladem" je cosi v nepořádku, ale sama raději řeší připitomělou stavbu dálničního obchvatu, který její obživu v podobě motelu odřízne od hostů. Dějová linka jako ze Života na zámku. Bradley se zase stále nemůže vzpamatovat z vraždy otce. Rozhodne se tedy vzít věci do vlastních rukou.

První díl nové řady je pouze podprůměrnou podívanou, které vévodí scenáristické výplody, za něž by se nemuseli stydět ani "invenční" autoři Nováků. Ve městě žije čile za tiché podpory tamního obyvatelstva obchod s trávou, takže si člověk připadá spíše jako v Mexiku, než v civilizaci. Scenáristé se o tuhle berli opírají na každém druhém kroku.

Pak je tu pokračování klasického modelu, kdy Norman něco provede, zakoulí očima, uchechtne se, propukne v pláč, zmatkovitě situaci vysvětlí a pohoda. Jede se dál. A konečně – závěr prvního dílu přinesou tvůrci po pár minutách premiérové série jako na stříbrném podnosu. Moment překvapení se nekoná. Bates Motel 2 tak zatím pokračuje v šedosti a kvalitativně sestupné tendenci, kterou nastolil už závěr první řady.

Hodnocení: