Režisér Paul Greengrass je širokému obecenstvu známý především jako tvůrce bournovské série a dramatizaci skutečných událostí si vyzkoušel již u Letu 93, který popisoval situaci v teroristy uneseném letadle 11. září 2001. Greengrass čerpal u Kapitána Phillipse z knihy samotného Richarda Phillipse, čili se jedná o optiku Phillipse a na zřetel se příliš neberou další zdroje informací. Sám Phillips je také značně idealizován. To jsou jevy, ke kterým pochopitelně u podobných filmů dochází a žádného hlubšího zamyšlení nebo přesahu se zde nedočkáme.
Kapitán Phillips se se svou posádkou ocitne v rukách somálských pirátů. Následuje hra na schovávanou v útrobách gigantické lodi. Piráti nakonec samotného Phillipse unesou a následuje komplikovaná vojenská operace směřující k jeho osvobození.
![](/images/articles/phillips_big.jpg)
Hollywoodské dramatizace podobných událostí jsou jasně schematické a prakticky si netroufají na nějakou objektivní výpověď. Kapitán Phillips byl (a stále je) hrdina a patriot, který hrdinně bránil svou posádku a v zajetí si zachoval důstojnost, na rozdíl od divokých a zavrženíhodných pirátů. Platí zde přímá úměra - stejně jako byl kapitán Phillips heroizován, tak byli jeho oponenti démonizováni.
Snímek v druhé půlce ztrácí dynamiku, stává se zdlouhavým procesním dramatem, které je prokládáno občasným pseudodokumentárním prvkem, aby byla opět zdůrazněna "pravdivost" zobrazovaných událostí.
![](/images/articles/phillips_big2.jpg)
Tom Hanks jako kapitán Phillips předvedl svůj standardní výkon, kapitánovi dodal šarm a důvěryhodnost. Stejně skvělí jsou v tomto ohledu také představitelé zlotřilých pirátů Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed a Mahat M. Ali.
Kapitán Phillips jako film technicky samozřejmě dostál veškerých standardů současného hollywoodského filmu, avšak kdysi zajímavé Greengrassovy formální postupy se zde už nejeví tak originální a nepřináší nic inovativního.
![](/images/articles/phillips_big3.jpg)
Hollywoodské verze a rekonstrukce skutečných událostí jsou silně tendenční, jak dokazuje vedle Kapitána Phillipse i již zmíněný snímek Let 93, a jejich poselství jsou vlezle jednoznačná a pouze utvrzují negativní stereotypy, postavy černobílé a pojetí předvídatelné. Jednoznačná ideologie a poplatnost dominantnímu systému je bezpochyby jedním z důvodů, proč v zámoří tento snímek vzbudil takový ohlas, avšak kromě řemeslně skvěle zvládnuté filmařiny a Toma Hankse Kapitán Phillips nic zajímavého nenabízí.
Michala Benešovská