Nic nás nerozdělí

Ničivá tsunami zasáhla na sklonku roku 2004 mnoho lidských životů. Nyní s odstupem času přišla vhodná doba pro filmové zpracování osudového příběhu jedné šťastné rodiny, která si prožila poněkud nepříjemnou dovolenou.

Příběhy podle skutečné události vždy vzbuzují podezření, vyzývavý punc opravdovosti má primárně sloužit ke zvýšené citlivosti publika k osudu hlavních postav. Skutečné události, které jsou vhodné pro celovečerní, hvězdně obsazený film, tak musí být neuvěřitelné, téměř na hranici možného. Takový je i příběh filmu s českým názvem Nic nás rozdělí, který přibližuje příběh jedné (ve skutečnosti španělské) rodiny.

Manželé Maria (Naomi Watts) a Henry (Ewan McGregor) vezmou své tři ratolesti na Vánoce do Thajska. Jejich radovánky a hašteření netrvá příliš dlouho, neboť vlna tsunami rodinu rozdělí. Po úderu ničivé vodní síly se uprostřed zdevastovaného, kdysi luxusního, turistického resortu ocitá pouze Maria a její nejstarší syn Lucas. Maria navíc utrpěla těžká tržná poranění a cachtat se s nimi v bahnité vodě plné utopenců není úplně nezávadné – exkurze do thajského zdravotního ústavu je nevyhnutelná. Jenže všude je jen tragické ticho a nějakou chvíli potrvá, než se tam dostane.

Ničivá tsunami udeří rychleji, než by se dalo čekat – expozice je opravdu zkrácena na nezbytné minimum, představeny jsou akorát prázdné figurky zasazeny na osudové místo, jejich charakter se vyjasní až v těch nejvyhrocenějších okamžicích. Celá scéna s devastující vlnou je velice sporá, ale o to intenzivnější (při jejím zopakovaní ke konci filmu se jeví téměř poetickou). Vyzdvihnuty jsou následky tragédie, ale ve velmi subjektivní a reduktivní formě. Příběhy jiných lidí jsou odsunuty do pozadí, abychom nepodlehli dojmu, že občas věci nedopadají dobře, ale anonymní těla narovnaná v prostěradlech nebo pohozená na korbě náklaďáků nevtíravě upozorňují na nepříjemné skutečnosti.

Většina první poloviny filmu je v syžetu vyhrazena Marii a Lucasovi, o Henrym a ostatních dvou dětech ani vidu, ani slechu. Těžce poraněná Maria soupeří o čas s vážnou otravou, Lucas se v předimenzované nemocnici snaží pomáhat cizincům hledat jejich rodiny, čímž se začíná pomalu nabírat na intenzitě nevyhnutelně patetická linie. Když se linka přesune k Henrymu (to není spoiler), který zcela hloupě ztratí dva malé syny, už nikdo o neuvěřitelnosti jejich osudu nemůže pochybovat.

Důraz na naturalismus (obzvláště u zranění) a efektní "podvodní" zpracování lidí a věcí zmítajících se v nemilosrdném vodním živlu, jsou vyvažovány přibývajícím patosem, neuvěřitelnými náhodami a vesměs vlídnými lidmi, kteří celou událost poměrně bagatelizují.

Režisér španělského původu Juan Antonio Bayona se nevyhýbá postupům, které bychom našli v kdejaké hollywoodské produkci (atmosférická hudba zde vypráví místy více než obraz), ale zároveň se "off-hollywoodsky" vyhýbá lákavému a zdlouhavému zobrazování ničivé síly tsunami. Naomi Watts coby potrhaná a v bolestech zmítaná matka tří dětí na sebe strhává pozornost kdykoliv se objeví na plátně a za roli si vysloužila nominaci na Oscara. Ewan McGregor trpí tím, že jeho postava je trochu idiot, který opustí své malé děti. Z dětských představitelů je to především Tom Holland, jenž ztvárnil nejstaršího syna Lucase, který je jedním z nejpřesvědčivějších obrazů nevinné oběti nepříjemných událostí.

Snímek Nic nás nerozdělí zobrazuje jednu stranu tragédie, je do jisté míry subjektivizován (na začátku filmu se objeví i oblíbená autentizační metoda ruční kamery, dál se s touto metodou bohužel nepracuje) a úzce zaměřen na jednu rodinu, proto ostatní zůstávají rozostřeni v pozadí stejně jako jejich utrpení. Nic nás nerozdělí je poutavý avšak skutečně neuvěřitelný příběh řízený obrovskou přízní osudu a připomíná standardy z pera hollywoodského scenáristy, možná také proto je tak strhující.

Michala Benešovská

Hodnocení:

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Nic nás nerozdělí

(Imposible, Lo)

Režie: Juan Antonio Bayona

Další články v kategorii