3:10 to Yuma

Jeden z nejočekávanějších filmů roku, western režiséra Jamese Mangolda, přichází. Co se stvořilo spojením Russela Crowea a Christiana Balea?

Nebudeme si tady nic nalhávat, western je žánr v moderním filmu téměř mrtvý a každý, kdo se o něj pokusí, by si zasloužil alespoň písemnou pochvalu do žákovské knížky. Od roku 2003, kdy si v kinech velice dobrým dojmem vedla Costnerova Krajina střelců, která z dvacetimilionového vkladu dokázala vykouzlit téměř sedmdesát, se ovšem starý žánr plný drsných chlapů a lesklých pistolí vrací. Před dvěma lety nás o tom přesvědčil například kvalitní bratrovražedný Proposition, který zaujal především novátorským pojetím tohoto žánru, a letos k nám přilétají rovnou dvě vlaštovky s téměř viditelnými Oscarovými ambicemi. Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem do kin vtrhne až na sklonku roku a tak se pojďme na chvíli ponořit do drsných planin druhého zástupce, kterého jsme již měli tu čest vidět. Ale rychle. Nebo nám ujede ve 3:10 vlak přímo k soudu.

Na úvod bychom si měli ujasnit jednu věc. 3:10 to Yuma je remakem padesát let starého filmu s Glennem Fordem a Vanem Helfinem v hlavní roli. Tato předloha, v česku vydaná pod názvem Cesta za záchranou, se dá poměrně draze sehnat na lokalizovaném DVD s českými titulky. Bez mučení přiznávám, že jsem tuto „klasickou“ kovbojku neviděl a proto jsem letošní verzi nemohl srovnávat s originálem. Nevadí – žádná nutnost ala Butch Cassidy & Sundance Kid to není a pochybuji, že se najde v Čechách tak velká centrála, aby jí moje srovnávání se starým westernem něco řeklo. Spokojte se tedy s tím, že do kin přichází nový western s Russelem Crowem a Christianem Balem v hlavní roli. Tečka!

Ben Wade (Russel Crowe) je zločinec, jehož se bojí téměř celý divoký západ. Přepadává obrněné dostavníky, chladnokrevně zabíjí lidi a vylupuje banky. Dan Evans (Christian Bale) je chudým farmářem, kterému se hroutí jeho živobytí a sotva uživí svoji manželku a děti. Jednoho dne však Bena Wadea přeci jen chytí a tříčlenná skupina mužů jej má přes noc doprovodit napříč krajinou na vlakové nádraží, odkud jej v 15:10 odveze vlak do Yumy. S příslibem dvou set dolarů se do skupiny doprovodu zločince připojí i Dan. Co se ovšem může stát, když se Ben začne Danovi jevit jako celkem prima chlap? Příběh samotný je typicky westernový a poklidné konverzační pasáže v něm střídá kratší či delší akce s nabroušenými pistolemi Bohužel musím tuto recenzi začít ihned kritizováním, jelikož je to právě dějová linie, která na sobě nese ty největší díry filmu.

Oba dva hlavní charaktery jsou načrtnuty celkem slušně, ale jejich filmový vývoj je až nebezpečně omezen a i když většinou z děje pochopíte, co tím chtěl básník říci, nad jejich podivným chováním občas zůstává rozum stát. Nejmarkantnější je hlavně charakter Bena Wada, u kterého často nepochopíte, zda je skutečně tím zlým husitou nebo docela dobrým člověkem. Jasně, řeknete si, že je to možná režisérovým cílem. Není. Mnohdy se s chováním postav nemůžete plně ztotožnit ani ve vyloženě jasných situacích, jako třeba i v závěrečných městských scénách. Při čtení recenze by mě nikdy nenapadlo, jak velkým nedostatkem tato záležitost je. Proč Ben Wade, vleze s pouty do stanu za kovářem a je mu jedno, že upoutal pozornost mnoha místních? Proč se Ben Wade, chová v Saloonu na začátku filmu tak klidně, když vidí, že se Šerif vrací a jde po něm? Náhle jako by se celý ten příběh odehrával kdesi v pozadí a na divákovi zbyla jen ta neosobní slupka. Je to, jako by kdosi z komiksu vybral všechna hranatá okénka nad obrázky a ponechal jenom naplněné bubliny. Znamená to tedy, že si tyto ostré změny v náladách sice vysvětlíte, ale zároveň máte pocit, že to šlo udělat i mnohem jemněji. A to je při tak vysokých ambicích docela škoda.

Naštěstí pro film však podobný rušivý element postrádají dialogy, které jsou velmi příjemné a netahají za uši, což v dnešní době není úplně jednoznačný jev. Připomínky ovšem tímto nekončí. Ústřední filmová dvojice je totiž až nebezpečně nevyvážená a kladný hrdina, farmář Dan, nemá příliš sympaticky napsaný part a Benova cesta za diváckými srdci je tímto volná. Jindy by to ani tolik nevadilo, ale ve filmu s mizerně vylíčenými motivy jednání je tato vyváženost důležitější než jindy. V okamžicích, kdyby měl film gradovat a vy byste se měli strachovat o Danův osud tak vyznívá trochu naprázdno a spíše jen tak přešlapuje na místě. Nemyslete si ovšem, že by příběh byl tak velkou slabinou 3:10 to Yuma, jak ho tady už slušný počet řádků popisuji. Celé to běží svižně, není to náročné na přemýšlení a oproti nudnému traileru to není tak ukecané, jak by se mohlo zdát. Na dvě hodiny zkrátka zabaví, ale až nepříjemně jednoduše se vypaří z hlavy.

Ponechme ale subjektivních názorů na scénáristické lapsy a hodnoťme western i z jiného hlediska. Režie snímku se ujal rutinér James Mangold, který se v Hollywoodu proslavil především za Identitu s Johnem Cusackem a Rayem Liottou nebo za předloňské Walk the Line, perfektní průřez životem Johnnyho Cashe. Mangold je naštěstí pro film slušný řemeslník a drsné přestřelky jsou točeny sice moderně ale zároveň s citem pro zachování určité úcty k starému žánru. Vyžívá se v krvavých střelných ranách, které jsou brutální, ale nikoliv šokující a dokáže svým jednoduchým stylem zachytit hmatatelnou atmosféru divokého západu, čímž dodává filmu polovinu ze svého kouzla. Sám ani nevím, na koho tu nedostatečně vylíčenou motivaci hrdinů svádět. Můžeme atakovat scénáristu první verze, scénáristu remaku i samotného Mangolda, že svým střihem na tváře hrdinů nedokázal vykreslit jejich myšlení. Nechme ovšem těchto nářků, emocionální náplast tímto na film nenalepíme.

Upřímné gratulace však ode mě přijmou herci, kteří ze sebe vydali to nejlepší a filmovému zážitku nejvíce pomohli. Christian Bale zde nemá příliš co hrát, avšak jeho výraz „jsem chudý, ale drsný“ nezklamal, i když on sám již předvedl mnohem vytříbenější výkony. Vzpomeňme třeba na Mechanika. Tím hlavním z hereckého arsenálu je ovšem Russel Crowe, jenž je zde naprosto bezchybný. Nejde snad ani o to, že by byl o tolik lepší herec než Bale, ale zkrátka na rozdíl od něj má dobrou roli a jako zkušený matador toho právoplatně využívá. Nedivil bych se ani případné nominaci na Oscara. Těch by ovšem mohlo být rozdáno více. Ben Foster coby drsný Wadův přívrženec Charlie je perfektně nechutný a legenda Peter Fonda si za svoji fousatou kreaci zaslouží přinejmenším obdiv.

Nemohu se tedy ubránit dojmu, že 3:10 to Yuma je uklohněn trochu narychlo. Mangold je zručný režisér a atmosféra dusna divokého západu je naprosto perfektní, stejně jako zbylá výprava včetně dobře laděného soundtracku. Stejně tak o hercích se dá mluvit pouze v superlativech. Ovšem i přesto se nejedná o film, nad kterým bych zajásal nebo bych si na něj při nejmenším zašel za pár dní znovu. Těžko se ten pocit vysvětluje, ale 3:10 to Yuma na mne prostě působí jako western nejdražších kvalit, zbavený o všechen ten pot a emoce, které dýchaly a sálaly ze starých a legendárních žánrovek. Nemám se zač opřít, komu fandit a nevidím do myslí hrdinů. A to je pro takto očekávaný snímek s luxusním obsazením a lákavým příběhem špatná zpráva.

I přes tento fakt je ale 3:10 to Yuma film nadprůměrný a během své dvouhodinové stopáže dobře odsýpá. Slušná kinozábava na jeden večer to je, western hodný zapamatování ovšem nikoliv.

Daniel Krásný
Hodnocení:

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

3:10 Vlak do Yumy

(3:10 to Yuma)

Režie: James Mangold

Další články v kategorii