Vinyl - recenze

Nový seriál z produkce HBO je zasazen do prostředí hudební scény 70. let v New Yorku. To znamená drogy, sex, šmelina, podvody, vraždy, ještě více drog a násilí.

Co se stane, když se spojí Martin Scorsese, Mick Jagger a Terrence Winter? Vznikne seriál, kde si lidé v roce 2016 projektují své fantazie o newyorské inspirativní éře let 70. Navíc v tak úchvatně barvitém prostředí, kterým je hudební vydavatelství, kde se koncentrují tak vyšinuté postavičky, které jakoby přicestovaly strojem času poháněným metamfetaminem na barbiturátech, aby si tady mohly zahrát samy sebe.

Pilotní díl představuje Richieho Finestru (Bobby Cannavale), který si splnil sen a stal se úspěšným majitelem hudebního vydavatelství American Century, jenž se ocitlo na mrtvém bodě. Proto se jej Richie a jeho partneři pokouší prodat německému hudebnímu gigantu. Richie se na jedné pokouší žít spořádaný (v rámci možností) život se svou chotí, bývalou Warholovou matrací jménem Devon (Olivia Wilde) a prodej vydavatelství vidí jako zásadní okamžik, který mu umožní začít opravdu žít jako slušný člověk. Na druhé straně se neustále pohybuje mezi lidmi, pro které je lajna koksu vytažená srolovanou stodolarovkou z dekoltu rozverné ruské společnice jen nevinným začátkem. Věci naberou úplně jiný spád, když se Richie stane svědkem vraždy, respektive se sám i podílí na "likvidaci" těla.

Vinyl ale není jen Scorseseho manýrou plnou odkazů na sebe sama a nový Hollywood, ale sází na detailní vykreslení éry, kdy vznikaly hudební žánry, umělecká scéna začala správně kvasit a začínala řada umělců, kteří jsou už dnes klasiky, jako jsou Led Zeppelin, Alice Cooper nebo Velvet Underground (zázrak je, že se vůbec vzhledem k množství zkonzumovaných drog ještě velká část z nich drží dnes na nohách). Proto se v seriálu vyskytují reálné postavy tehdejší hudební scény, v dalších dílech se objeví například i sám Andy Warhol (ztvárnil ho John Cameron Mitchell, který se proslavil filmem Hedwig and the Angry inch).

Vinyl ukazuje rozpadající se svět (doslova) plný drog, násilí a úžasné tvorby, hudby, kinematografie, která vznikala v prostředí, ze kterého se dnešní upjatá a nudná civilizace teprve formovala. Seriál byl připravovaný několik let, než došlo k jeho realizaci, první série čítá deset epizod a již se připravuje série další, přičemž HBO uvolnilo první epizodu zcela zdarma ke zhlédnutí. Vinyl ale nabízí přece jen jiný zážitek a skutečnou radost z něj budou mít Scorseseho fanoušci a milovníci hudby raných sedmdesátek. Ti, kteří čekali na další hit typu True Detective, nechť ještě jednou raději zkusí vzít na milost druhou řadu, no tu s Farrellem...

Michala Benešovská