The X-Files – recenze

Premiéra prvního dílu očekávané desáté řady je za námi. Kdo čekal chytré narážky a jemné upomínání ke stylu devadesátých let, tak bude zklamán. Nový díl totiž není stylové retro, ale nefalšovaný návrat seriálové estetiky 90. let.

První epizoda samozřejmě rozmotává mytologii předešlých devíti sérií a kdo detailně nezná komplexní politické a konspirační linie, táhnoucí se seriálem od jeho počátku, zažije nepochybně frustraci a bude dokonale zmaten. Tím spíše, když epizoda natvrdo odhaluje, že to všechno, co jsme dosud viděli a znali, byla dokonalá lež, kryjící daleko větší konspiraci.

Akta X byla uzavřena, zvadlý a zestárlý Mulder si na vlastní pěst pátrá po mimozemšťanech, Scullyová "vyzrála" v elegantní dámu bez duše a pracuje v nemocnici. Do jejich života vstupuje připitomělý hejsek Tad O‘Malley, který na pseudo-youtube vysílá oblíbený pořad, ve kterém trumpovskou rétorikou odhaluje spiknutí a podobné nepříjemnosti. Právě Tad O‘Malley zavede Muldera a Scullyovou ke Svetě, mladé dívce, která trvá na tom, že byla opakovaně unesena mimozemšťany. A jelikož už všichni projevili sexualitu v jiných seriálech, Scullyová se nechává oblbnout mladým zajíčkem Tadem O‘Malleym a Mulderův zájem o Svetu zřejmě také zahrnuje vlastní vyšetření sondou. Aby toho nebylo málo, všichni náhle prozřou a zjišťují přímo zběsilý a opravdu brutální plán, který má jisté elitě (asi post-syndikát) zajistit převzetí světovlády, načež se objevuje Walter Skinner a znovu otevírá Akta X.

Chris Carter natočil prostě slabší epizodu svých X-Files, jednu z těch, kterou stačí vidět jednou a po ní se těšit na zaslouženou "monster of the week" epizodu, tu zábavnou, kde jsou mutanti nebo sebereflexivní věštci. Nejenže Carter zřejmě zapomněl, že je rok 2016 a seriály už pracují s trochu jinými postupy a vyjadřovacími prostředky, ale ze svých hrdinů udělal opravdu trotli. Skeptická, ironická a sexy Scullyová je jak uzlíček nervů, Mulder, na němž se zub času podepsal opravdu nekompromisně, je necharismatický panák s plandající kůží na krku. Ve společných scénách vymizela chemie a napětí a pár působí tak vyhasle, až v jednom vyvolává úzkost a depresi. Nejneuvěřitelnější a nejbizarnější postavou je však Sveta, u které není jasné, zda je komickou postavou nebo tragickou.

Zatím první epizoda, ačkoliv se vrátili hlavní představitelé a svého času geniální vizionářský tvůrce, postrádá atraktivitu, dynamiku, zábavnost a kouzlo a ačkoliv navazuje na seriál, který před dvaceti lety ukazoval cestu všem ostatním, neuvěřitelně se ztrácí a bloudí.

Na závěr nezbývá než doufat, že se v další epizodě objeví nový pozůstatek černobylské havárie v podobě gigantického hlístu, který se usídlí v odpadních rourách a bude zodpovědný za zmizení několika finalistek soutěže krásy amerického středozápadu, jinak se osud Muldera, Scullyové a Akt X ztratí pod hromadou ujetých konspiračních teorií, kterým už šmrnc nedodává ani Muž s cigaretou.