Neviditelní - recenze

Po Pečeném sněhulákovi se Česká televize pustila do dalšího hodně podivného projektu. Seriál Neviditelní se inspiroval komedií Jak utopit dr. Mráčka a autoři zřejmě čekali, že už to samo o sobě bude stačit k úspěchu. Hodně se přepočítali.

Radek Bajgar byl spjat s televizí Nova prakticky od počátku její existence. Jeden ze strůjců soap opery Ulice se podílel také na seriálech Kriminálka Anděl, Expozitura a Dokonalý svět, pracoval i v publicistickém pořadu Na vlastní oči. Jeho vlastní produkční společnost pak ČT nabídla Neviditelné. Bajgar to vysvětluje tím, že o suchých už bylo seriálů dost.

Původně přitom mělo jít o televizní film, v němž utajená komunita vodníků řeší nízkou porodnost a kvůli ní z populace mizející aquagen, který jim umožňuje dýchat vodu. Z námětu se však nakonec vyklubal rovnou třináctidílný seriál. Možná se mělo skutečně zůstat u pilotního dílu, autoři totiž přišli s naprostým patvarem.

Komedii Václava Vorlíčka (který si, prý kvůli "kontinuitě", v Neviditelných i zahrál) Jak utopit dr. Mráčka neviděl seriál ani z rychlíku. Chybí lehkost a přirozená nadsázka scénáře Miloše Macourka. Nezachrání to ani etuda s vylovením "vlka" Laušmana nebo závan aquaduru. Premisa vodníků, kteří žijí vedle "obyčejných lidí" je v podstatě jediné, s čím Neviditelní operují. Vtipnost nahradila zbytečná vážnost. Vše je bezpohlavní, zdlouhavé a těžkopádné, jako třeba pravidelné dýchánky vedení vodnictva, v němž se objeví intelektuální Ondřej Hejma, ekolog Ondřej Liška, přikyvující Jolana Voldánová a dublérka báby Tutovky Františka Čížková. What the fuck?!

První díl vytáhne z rukávu několik vzájemně se proplétajících dějových linií, např. současnost v podobě vyprávění na kameru a minulost. Vše nahuštěné na malý prostor, zmatek. Nebo hromadu postav, v nichž se nejde vyznat. Navíc jsou nudné, pronáší prázdné monology a jejich osud vám je zcela lhostejný. A navrch mytologie, k jejímuž celkovému pochopení je vhodné zavítat na web seriálu (!).

Třeba Doktorka Mráčková (Lenka Vlasáková), ha ha, autoři na nás pomrkávají, jako že jsme na správné adrese. Hubert Vydra (Jiří Bartoška), který řídí celý vodnický klan a vzhlíží se v Andreji Babišovi (před komunálními volbami to Agrofert potěší dvojnásob). Jeho oponent Edurad Baretti (Luděk Sobota), vodníka s čistými úmysly. Nebo Ivan Laušman (Jiří Langmajer), který se dřív živil jako lobbista a netuší, že je vodník. Právě Laušman ještě Vydrovi pořádně zatopí.

Ale proč tak vlastně činí? Problém je, že Neviditelní by měli fungovat hlavně jako komediální seriál, jenže vytyčený cíl ani zdaleka nenaplňují. Na parodii by zase byli až příliš sofistikovaní, jako satira naprosto bezzubí. Pozitivně by v tomhle případě nemohl být přijat ani fakt, že se Neviditelní nedají nacpat do žádných škatulek. To je jistě pravda, jenže to spíš dokresluje fakt, že se jako celek plácají ode zdi ke zdi a nepřináší zhola nic. Pouze padesát minut trápení, které je tu a tam protkáno slušnými triky a neokoukanými záběry Prahy. A to je pro projekt podzimu dost málo.

Video

Hodnocení: