Japonské monstr filmy 50. a 60. let aneb Godzilla vládne všem - 2. část

V roce 1954 vznikl film Godzilla, který jako jeden z prvních kaijû eiga ovlivnil podobu všech následujících monstr filmů i celého japonského filmového průmyslu... Přinášíme vám pokračování tématu. První díl naleznete zde.

Americká verze : Godzilla, King of Monsters

Godzilla byla distribuována také v USA, ale verze se od původní lišila. Tím hlavním rozdílem byla obava distributora (Embassy Pictures), že americké publikum není připraveno necelých 15 let po Pearl Harboru přijmout film výhradně japonské produkce a pouze s japonským obsazením. Americká verze měla stopáž o 8 minut kratší, japonské dialogy byly nadabovány do angličtiny a přibyla postava novináře Steva Martina, kterého ztvárnil herec Raymond Burr. Jak napovídá název, americká verze byla „pouze“ monstr film lehce zaměnitelný s ostatními. Zcela vystřižen byl například osud chlapce Shinkichiho, kterému Godzilla zabila rodiče. Chybějící scény nahradily částečně scény s Raymondem Burrem.

Nejpodstatnějším rozdílem byla absence odkazů na jadernou hrozbu, respektive přímo na atomové bomby v Nagasaki a Hirošimě, které v americké verzi chybí úplně. Například scéna, kdy si cestující ve vlaku zmíní Nagasaki, nebo zásadní monolog doktora Yamana na konci filmu, ve kterém varuje před nebezpečím, které s sebou přináší atomové experimenty či zmínka jedné postavy o tom, že je Godzilla „výplodem jaderných zbraní, které nadále Japonce znepokojují“. Slovo „radiace“ v americké verzi vůbec nezazní, o zranění přeživších se v americké verzi mluví jako o „podivných popáleninách“.

Godzilla zůstává dodnes výmluvným obrazem doby a atmosféry, ve které vznikala. Jen v Japonsku ji vidělo přes 10 miliónů diváků. Děsuplná minulost a obavy, které Japonce nenávratně poznamenaly, byly vtěleny do „nesmrtelné“ příšery. Naléhavé sdělení a varovný apel Hondovy Godzilly má nadčasovou hodnotu, film se stal ikonickým proti-atomovým snímkem a nejvlivnějším vzorem všech následujících monstr filmů – a právě proto jim bude Godzilla navždy vládnout.

MOTHRA, RODAN, VARAN A TOHO

Ishirô Honda v 50. letech natočil pro TOHO ještě další monstr filmy jako Half Human (Jūjin Yuki Otoko, 1955), Rodan (Sora no daikaijű Radon, 1956) a Varan (Daikaijū Baran, 1958) a sci-fi The Mysterians (Chikyu Boeigun,1957) nebo H-Man (Bijo to Ekitainingen, 1958), kde se také věnuje tématu zneužívání a následků jaderných experimentů.

Především v 60. letech nastal boom monstr filmů, v produkci společnosti Daiei Motion Picture Company vzniká želvovitá varianta Godzilly, která se představila ve filmu Gamera (Daikaijű Gamera; Noriaki Yuasa, 1965), následuje další monstrum Gaos ve filmu Gamera kontra Gaos (Daikaijū Kuchu Kessan: Gamera tai Giyaosu; Noriaki Yuasa, 1967).

TOHO oživuje vesmírnou chobotnici Dogora (Uchū Daikaijū Dogora; Ishirô Honda, 1964), tříhlavého Ghidorah (San daikaijű: Chikyu saidai no kessen; Ishirô Honda, 1964), vyklube se gigantická motýlovitá Mothra (Mosura; Ishirô Honda, 1961) a v několika filmech se vrací sama Godzilla.

Přímé pokračování Godzilly vzniklo pouhý rok po uvedení prvního filmu. Pokračování s názvem Godzilla Raids Again (Gojira no Gyakushū, 1955) natočil v produkci TOHO režisér Motoyoshi Oda. Speciální efekty opět řídil Eiji Tsuburaya. Druhé pokračování se stalo konvenčním monstr filmem. Přesto nabízí i druhý film s Godzillou něco, co převezmou záhy další monstr filmy. Ve filmu se proti Godzille postaví jiné, podobné monstrum, Angurius. Dvě a více monster se od té doby v japonských monstr filmech utkávají pravidelně.

Jen pro představu, Godzilla se například utkala s King Kongem (Kingu Kongu Tai Gojira; Ishirô Honda, 1961), s Mothrou (Mosura tai Gojira; Ishirô Honda, 1964), téhož roku s Mothrou a Rodanem po boku vyrazila porazit Ghidoru (San Daikaijū: Chikyū Saidai no Kessen; Ishirô Honda, 1964), v 70. letech ji čekal souboj s Hedorou (Gojira tai Hedora; Yoshimitsu Banno, 1971) nebo Giganem (Chikyū Kogeki Meirei Gojira tai Gaiga; Jun Fukuda,1972) a tento trend opět následovaly i ostatní společnosti, klíčové monstrum Daiei Motion Picture Company, Gamera, se utkala po Gyaosovi s Gironem (Gamera tai daiakuju Giron; Noriaki Yuasa, 1969) a dalšími.

Poslední černobílý monstr film společnosti TOHO (první barevný, Rodan, vznikl v roce 1956) byl Hondův Varan (Daikaijū Baran, 1958), na kterém opět spolupracoval Eiji Tsuburaya i skladatel Akira Ifukube. Americká verze byla distributorem Crown International Pictures přetočena s americkým obsazením a novým scénářem, aby příběh nápadně nevyvolával analogie mezi nálety Varana na Tokio a manévry amerického letectva na konci války.

Honda pokračoval v natáčení monstr filmů a v jeho režii vznikla například pozoruhodná satirická Mothra z roku 1961. Tvůrci se ve filmu Mothra částečně vrátili k tématu a proti-americkému tónu Godzilly, ale monstrum Mothra / Mosura prezentovala něco úplně jiného než hrozivá Godzilla. Mothra byla hrdinkou, ochranářem, který brání svou zemi před daleko horší hrozbou (USA), než je ona sama. Mezi ostatními filmy, které byly do jisté míry imitací hollywoodských filmů, případně mohly v zahraniční distribuci s úpravami obstát jako běžné monstr filmy (viz. případ Godzilly a Varana), byla Mothra natolik odlišná a výjimečná (i vizuálně - v posledním stádiu svého vývoje byla gigantický motýl a připomínala spíš roztomilou hračku než destruktivní příšeru), že její uvedení mimo Japonsko vyvolává dodnes rozpaky.

Monstr filmy se ve společnosti TOHO točí dodnes. Godzilla zůstává ikonou nejen monstr filmů, ale celého Japonska. Zatím poslední film, ve kterém se objevila po osmadvacáté, je Godzilla: Final Wars (Gojira: Fainaru Wōzu; Ryuhei Kitamura, 2004), který vznikl k výročí 50 let od prvního filmu. V roce 1998 natočil Roland Emmerich americký velkorozpočtový remake Godzilla plný CGI efektů a letos se premiéry dočkala další hollywoodská verze. Zdá se, že Godzilla je nesmrtelná stejně jako jaderná hrozba.

Související články

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.