Pozůstalí - recenze

Pilotní díl očekávaného mysteriózního seriálu z produkce HBO vzbudil po premiéře značné rozpaky. U adaptace bestselleru Toma Perrota stál někdejší guru televizních záhad Damon Lindelof, režie se ujal Peter Berg a hlavní roli obsadil Justin Theroux. Přesto se po prvním dílu zdá, že Pozůstalým kromě jejich bližních chybí především jednotný koncept.

Damon Lindelof stál za scénářem k seriálovému hitu Ztraceni, podílel se na scénáři k "rodinnému" hororu Světová válka Z nebo ke druhému Star Treku. Na druhé straně stojí také za o poznání slabšími tituly jako je Prometheus nebo Kovbojové a vetřelci. Největší slávu mu však přinesl zmiňovaný úspěšný seriál Ztraceni. Ztraceni si sebevědomě pohrávali s divákem, zahlcovali jej falešnými stopami a záhadami, od kterých následně odvedly pozornost ještě větší záhady (které následně vyřešeny stejně nebyly) a diváka bezostyšně nechali vyrovnat se s chronologicky neuspořádaným mysteriózním vyprávěním.

Pozůstalí proti tomu pracují s dekomponovanou záhadou, jednoho dne zmizí z povrchu zemského 2% populace (pozor – včetně některých celebrit). O tři roky později sledujeme osudy pozůstalých v městečku Mapleton a začínáme pomalu skládat střípky minulosti. Největší záhada, ono zmizení, není zásadně rozebírána a je rozdrobena do dalších "mikrozáhad" – podivná sekta kuřáků, co nemluví, verbuje lidi (co dělají a proč není zatím úplně zřejmé, jasné však je, že je ostatní "pozůstalí" moc v lásce nemají), kdesi v horách je ukrýván tajemný Wayne, který zřejmě vede další sektu a za konzultace s ním platí papaláši vysoké sumy (co přesně dělá a proč není zatím moc osvětleno), objevují se zdivočelí psi, kteří se nevzpamatovali ze záhadného mizení lidí, zmizelí jsou oslavováni jako "hrdinové", ačkoliv o jejich morálních kvalitách lze pochybovat.

První díl přibližuje utrpení a soukromé tragédie rodiny šerifa Kevina Garveyho (Justin Theroux). Kevinova žena Laurie (Amy Brenneman) se přidala ke kuřácké sektě, syn Tom je řidičem zmíněného Wayna a dospívající dcera Jill (Margaret Qualley) mlátí spolužačky a ve volném čase pohřbívá psy, které její otec vozí v kufru.

Každý se se smutkem vyrovnává po svém, tedy na příkladu šerifovy rodiny je vidět, že se se smutkem a nepochopitelným mizením lidí nevyrovnal nikdo. Postavy nejsou přitažlivé, hromadí se příliš mnoho otázek najednou a záhady postrádají vnitřní pnutí a vytrácí se touha je odhalit.

Kupící se záhady poslepované rodinou šerifa Garveyho ještě více rozostřují divoké, ruční kamerou nasnímané flashbacky postav, které jsou spíše výkřiky minulosti. Tempo pilotního dílu postrádá dynamiku a zásadní motiv nebo nosný koncept, zato je plný hvězd. Vedle Justina Therouxe si v Pozůstalých zahrála Liv Taylor nebo Michael Gaston, ale ani ti nepůsobí jako tmelicí materiál rozpadající se konstrukce.

První díl je zbytečně zmatený a více než vzbudit zvědavost a navnadit na další díly, může spíše odradit. Pozůstalí ale mají přitažlivou tíživou atmosféru dokreslenou tklivým hudebním leitmotivem, ale depresivní předměstí a jeho narušení obyvatelé se ocitli ve scenáristické pasti a musí se vyrovnat s nenaplněnými očekáváními.

Michala Benešovská

Hodnocení: