Godzilla

Obří ještěr, který pomohl definovat monstr filmy, se na plátně objevuje už 60 let a stal se ikonou japonské kinematografie a popkulturním symbolem. Nejnovější americký snímek Garetha Edwardse Godzillu právem oslavuje.

Režisér Gareth Edwards na sebe upozornil v roce 2010 podařeným sci-fi Monsters, snímkem o invazi obřích hmyzoidních mimozemšťanů. V té době už čítala godzillí série 30 filmů, včetně u nás dobře známé americké verze Rolanda Emmericha z roku 1998. Gareth Edwards pojal nové dobrodružství gigantického tvora jako oslavu klasických monstr filmů, ale patosu amerického blockbusteru se bohužel nevyhnul.

Píše se rok 1999 a v japonské jaderné elektrárně dochází k nehodě, při které zahyne matka malého Forda. Uplyne 15 let a z Forda se stane silný dospělý muž, který je připraven chránit nejen svou ženu a malého syna, ale jako voják i svou vlast. Ford se společně s otcem, který se se smrtí ženy nikdy nevyrovnal, vrací na místo neštěstí a společně zjišťují, že se v bývalé jaderné elektrárně dějí podivné věci; něco živého tam roste. Muži se stanou svědky zrození obřího neznámého monstra, jehož existenci nebude možné tutlat. Gigantická okřídlená kobylka má destruktivní sklony a zdá se, že není jediná svého druhu. Podobné monstrum se probouzí v Nevadě a obě se chystají na romantické rande v San Francisku. Aby toho nebylo málo, z moře se vynoří další ohromný tvor, Godzilla.

Očekávaný monstrózní střet je oddalován až na samotný závěr. Ve chvíli, kdy se zdá, že vypukne destruktivní řádění a souboj, se drze zabouchnou obří železná vrata a naznačená scéna je odložena. Nicotní lidé se stávají bezmocnými přihlížejícími klasické monstr přetahovačky, která má v rámci monstr filmů silnou tradici. Stejný koncept se objevuje i v dalších současných hollywoodských blockbusterech jako Transformers nebo Pacific Rim. Sledovat vzájemný souboj dokonalých digitálních monster/robotů je daleko zábavnější a atraktivnější, než pohled na upachtěné lidičky a jejich nicotné zbraně.

Naroubovaná stereotypní dějová linie odvážného patriota Forda musí být v takto laděném snímku nekompromisně přítomna, stejně jako důraz na neotřesitelné hodnoty klasické rodiny a happy end. V tomto ohledu je Godzilla téměř tupě šablonovitá, ale na druhou stranu pracuje s obsáhlou mytologií Godzilly daleko flexibilněji a uvědoměleji než Emmerichova verze.

Godzilla je vizuálně precizně provedená a 3D verze je úchvatná a bohatá na detaily (a helikoptéry). Za pozornost stojí obzvlášť karanténní zóna japonské čtvrti, samotná monstra nebo scéna, kdy po obřím elektromagnetickém impulzu začnou z nebe pršet stíhačky a letadla. Pravdou je, že sama Godzilla se v celkových záběrech objevuje poměrně zřídka. I Muta (dvě kobylkovité nestvůry) jsou na plátně častěji v úsečných obrazech.

Herecké výkony zaznamenáte spíše na okraj, funkce postav je doplňková, přičemž se zde objevují herci blockbustery zatím příliš nepropraní, jako Juliette Binoche, seriálová hvězda Bryan Cranston nebo Sally Hawkins. Forda si zahrál Aaron Taylor-Johnson, který se proslavil filmem Kick-Ass, prozíravého japonského vědce a godzillologa ztvárnil Ken Watanabe.

Gareth Edwards vzdává hold monstr filmům a opravdu vkusně a efektně oslavuje to nejikoničtější a nejmocnější monstrum ze všech, Godzillu! 

Michala Benešovská

Hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Godzilla

Režie: Gareth Edwards

Další články v kategorii