Stokerovi

Chan-wook Park, kultovní jihokorejský režisér, rozšířil pole své působnosti a ve Spojených státech natočil thriller Stokerovi. Podařilo se Parkovi úspěšně přenést morbidní téma a bizarní humor do amerického filmu?

Parkovi přinesla celosvětovou slávu především volná trilogie thrillerů, přičemž dva nejúspěšnější filmy z této série, Oldboy a Nebohá paní pomsta, se dočkaly kinodistribuce i u nás. Parkův morbidní humor, silný důraz na vizuál, agresivní gradování děje a postavy lapené a řízené nemilosrdným osudem se pro něj staly emblematickými. Úspěšného jihokorejského tvůrce si rychle oblíbili kritici i diváci a jeho filmy získávaly ocenění na prestižních filmových festivalech. Svou první americkou produkcí - filmem Stokerovi - předvádí řadu postupů, kterým se ve své dosavadní tvorbě vyhýbal.

Stokerovi jsou volnou předělávkou snímku Ani stín podezření, který v roce 1943 natočil Alfred Hitchcock, přičemž Parkovo pojetí je zcela odlišné, ale přesto jsou stopy odkazu Hitchcocka u Parka v mnoha ohledech znatelné. Torzo zápletky – návrat strýčka Charlieho a s tím spojené odhalování nepříjemných skutečností, je nosné pro oba filmy. Pro Parka je film však prostorem pro rozehrání vizuálně omamné, citu prosté rodinné etudy, jejíž vyústění sice postrádá intenzitu jeho předchozí tvorby, ale přesto zůstává svým způsobem atraktivní.

Strýček Charlie (Matthew Goode) přichází do rodiny svého tragicky zesnulého bratra krátce po jeho smrti. Díky svému šarmu a suverénnímu vystupování si rychle podmaní paní domu, vdovu po svém bratrovi Evelyn (Nicole Kidman). Charlieho neteř India (Mia Wasikowska) je typický podivín, s matkou nemá ideální vztah, libuje si ve střelbě a lovu, slyší věci, které ostatní ne, ve škole je často terčem šikany a s příchodem charismatického Charlieho se její probouzející sexualita stane ničivou silou.

Film Stokerovi je sledem mistrně natočených výjevů, které jsou nabaleny na výše uvedenou dějovou kostru. Tyto obrazy, jemné polodetaily, detaily, přesné komponování a poskládání záběrů i přes kontroverzní incestní téma vlastně postrádají explicitně šokující obsah. Dynamika celého filmu vychází z uhrančivého střihu a často sledujeme úžasné kompoziční návaznosti záběrů, které jsou natolik efektní, že jejich bezobsažnost nehraje roli.

Matthew Goode v roli strýčka Charlieho prezentuje kombinaci šílenosti a anglické jemnosti, Nicole Kidman je v roli žádostivé a sexuálně frustrované Evelyn velice přesvědčivá a je evidentní, že jí role pokrokových matek sedí. Mia Wasikowska a její poloha racionálního teen-šílence je spíše zábavná, než že by se jednalo o strhující výkon. Za zvláštní pozornost stojí její výkon ve sprchové scéně, kterou Park lehce modifikuje další Hitchcockův odkaz.

Vyumělkovanost a stylizace Stokerových se odráží všemi aspekty filmu. Velký důraz je kladen na předimenzované zvuky, intenzivní střih, barvy a zmíněné detailní a polodetailní záběry. Hudba Clinta Mansella v tomto snímku výrazně nedominuje a na pozadí silných obrazů je její účinek podstatně utlumen. Ve Stokerových se Park naprosto vzdává realismu ve jménu vizuální atraktivity.

Stokerovi jsou dalším stupněm Parkovy kariéry. Nejedná se o jeho vrcholné dílo, ale o vstřícný krok směrem k americkému publiku. Park se Stokerovými působivě představil i těm divákům, kteří s jeho předchozí tvorbou nejsou obeznámeni.

Stokerovi rozhodně stojí za pozornost, minimálně proto, nakolik se tímto snímkem režisér v mnoha ohledech odchýlil od své dřívější stvorby. Stokerovi jsou proto spíše hravou skládačkou morbidního humoru, nevyhnutelnosti osudu, ne příliš důmyslně vystavěného příběhu a líbivého střihu.

Michala Benešovská

Hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

Přispívání je povoleno pouze přihlášeným uživatelům...
Diskuse k článku zatím neobsahuje žádný příspěvek.

Filmy

Stoker

Režie: Chan-wook Park

Další články v kategorii