Bates Motel - recenze pilotního dílu

Seriálový prequel ke slavnému Psychu bych nečekal a když, pak s patřičnou dávkou despektu. Zmýlil bych se?

Původní Psycho (1960) se dočkalo dalších tří pokračování a jednoho barevného remaku, na prequel by měl navazovat jak první, tak poslední díl. Jak Norman Bates vyrůstal a dostal se do motelu? A co jeho matka, jak moc velký vliv na něj měla a co jí k tomu vlastně vedlo? Nejen tyto otázky si kladou tvůrci (mají na svědomí např. Lost) seriálu Bates Motel, jehož pilotní epizodu před týdnem naservírovali skrze stanici A&E.

Norma Batesová (Vera Farmiga) začíná život stále znovu a znovu. Alespoň to tvrdí její syn Norman (Freddie HIghmore). Když ji však za blíže nespecifikovaných, podivných okolností zemře manžel, zkusí štěstí hledat jinde. Tentokrát v kalifornském motelu s obrovským, temným domem na kopci. Nemovitosti byly zabaveny státem a jejich původní majitel nedá rodince Batesových nic zadarmo. Aby toho na úvodní díl nebylo málo, nesmělý Norman začne chodit do nové školy ve White Pine Bay, kde potká sympatickou a nemocnou Emmu. Jejich cesty se už brzy protnou. Okolo motelu krouží místní šerif…

Bates Motel (stejnojmenný televizní film z roku 1987 s ním nemá nic společného) se povedl. Ačkoli je seriál prequelem více než padesát let starého Psycha, odehrává se v současnosti. Divákovi sice může chvíli trvat, než na to přijde a tvůrci svůj záměr odhalí, současnost je ale vykreslena nezvykle decentně, jakoby nenuceně na pozadí a pro znalce předlohy tím pádem působí nerušivě. Co potěší, je věrnost filmové předloze – lokace odpovídají původním obrazům.

Freddie Highmore je v podání Normana přesvědčivý a Anthony Perkins, původní představitel Normana, by z něj měl jistě radost. Jeho příběh se teprve rozjíždí, ještě to není řádící magor, kterého matka dohnala k zoufalství a systematickému vraždění. Zdatnou spoluhráčkou mu je právě Verma Farmiga. Despotickou a věčně ustrachovanou ženu s tajemstvím (a ještě jedním synem Dylanem) jí od začátku věříte. Její výstup v úvodním díle vrcholí zejména v rozhovoru se strážníky.

Bates Motelu se dokonale podařila zachytit atmosféra, což ostatně umocnil konec pilotu, který sice působil jako vytržený z kontextu, ale nač vykládat karty hned z počátku. Pominu-li pár drobností, jako jsou lehká škobrtnutí v návazných dialozích, má tento desetidílný seriál velice slušně nakročeno (což potvrzuje i jeho druhá část). Teď je důležité, aby nesešel z cesty a laťka mu zbytečně neklesala.